Inne

Rys historyczny aranżacji witryn sklepowych

Visual merchandising nie jest nowym zjawiskiem. Pojawił się dawno temu, w starożytności, gdy obwoźni kupcy uskuteczniali pierwsze transakcje. Już wtedy zachęcali oni do zakupu, kładąc najlepsze owoce z przodu.

Rozwój handlu i pierwsze sklepy

Pionierskie sklepy powstały pod koniec XVIII i na początku XIX wieku. Początkowo nikt nie bawił się w projektowanie witryn sklepowych, gdyż ich po prostu nie było. Nie było też w zwyczaju eksponowanie towarów, a najcenniejsze egzemplarze kupcy trzymali na zapleczu. W tamtych czasach nikt nie dokonywał spontanicznych zakupów. Klient, przychodząc do sklepu, wiedział dokładnie, co chce kupić.W XIX wieku handel prężnie się rozwija. Sklepy są przeładowane towarami, zagracone, a układ eksponatów chaotyczny. Dopiero rewolucja przemysłowa, która wpłynęła na nowy wygląd budynków z dużymi oknami, stworzyła przestrzeń dla zaistnienia witryn sklepowych. Współczesny visual merchandising urodził się około 1900 roku – jako projektowanie witryn sklepowych. Zaczęto używać wtedy zgodnych z modą elementów dekoracji i stosować się do trendów.

Manekiny i światło na wystawie

Wystawy sklepowe zaczęły opowiadać historie i przenosić potencjalnych klientów do innego świata. Pojawiły się manekiny, regały, półki, podesty. Bardzo szybko zaistniały pierwsze witryny, gdzie na noc zostawiano światło, aby przechodnie o każdej porze mogli obejrzeć aranżację. W 1960 roku w Londynie po raz pierwszy użyto manekinów w naturalnym rozmiarze do przedstawienia najnowszej kolekcji. Obecnie witryny sklepowe są bardzo ważnym filarem kampanii reklamowych sklepu, a przemyślana aranżacja gwarancją dużego obrotu, czyli sukcesu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *